Startsida

Program i Wexiö Flugfiskeklubb våren 2024

7 april

Arbetsdag i Änga. Vi samlas kl 09.00. Vi skall bl a som vanligt röja längs stränder och kastgator. Även en del grenar som ligger strandnära i vattnet skall tas upp (från båt). Gallren vid utloppet behöver en rejäl tillsyn. Ett nytt spöställ skall fixas till premiären. Efter arbetsmötet finns möjlighet till fiske i Änga.

10 april

Fiskeförbudet som normalt gäller från 1 april gäller fr o m 10 april i år. Styrelsen har beslutat att förlänga försäsongen eftersom den sena islossningen inte möjliggjort fiske för särskilt många.

27 april (reservdag 28 april)

Heldags fiskeresa till Snärjebäcken (norr om Kalmar). Anmälan så snart som möjligt men senast 1 april till Thomas Hedrén på epost thomas771532@gmail.com för att vi skall kunna planera samåkning. Bengt Samuelsson har god kännedom om fisket i Snärjebäcken och han möter upp vid vår ankomst.

1 maj

Fiskepremiär i Änga samt årsmöte i Wexiö Flugfiskeklubb.

Premiären med start kl 09.00. Årsmötet äger rum kl 14.00.

23 maj

Besök av SFK Spinn (Hovmantorp).

Vår klubb har bjudit in SFK Spinn till Änga för en fiskedag/kväll. Vi står som värdar denna kväll och får därför lämna plats till våra gäster. Vi hoppas på lite framtida utbyte med flugfiskeintresserade i vår närhet.

6 juni (prel)

Klubbdag i Änga

Vid årsmötet finns tillfälle att komma med förslag till fler programpunkter.

Klubbdagen 6 juni 2023

Några bilder från klubbdagen i Änga 6 juni. Vi var under dagen ca 10 personer . De flesta startade tidigt. Sol och värme gjorde dagen njutbar på sitt sätt. Men inget idealiskt fiskeväder. Fisken hukade i solgasset. Några lurades dock. Jag var envis med torrflugealternativ. Förlorade en fisk i mötet med en av alla stockar. Gnetade på och när två kloka gubbar anlänt framåt kvällen kunde vi alla tre överlista varsin öring. Aktiviteten i vattnet ökade märkbart framåt 6-tiden.

Thomas H

Program våren/sommaren 2023

Klubbkvällar

Tisdagar kl 18.00 i Studiefrämjandets lokaler på Kronobergsgatan

Start 7 februari t o m 28 mars. Här kan t ex den som inte kommit igång med sin flugbindning få råd och tips!

Änga göl

Arbetsdag söndag 16 april, reservarbetsdag 23 april. Vi röjer längs stränderna och ser över vad mer som behöver göras. Bl a skall vi sprida ut grus på parkeringsytan vid klubbstugan. Vi samlas kl 09.

Premiärfiske

Vi håller på traditionerna och inbjuder till premiärfiske i vårt fina klubbvatten i Änga 1 maj.

Startskottet går kl 09.00.

Årsmöte

Årsmöte hålls i Änga i samband med premiärfisket i Änga 1 maj. Årsmötet äger rum kl 14.

Kallelse och övriga handlingar kommer i särskild ordning.

Klubbdagar/kvällar i Änga

Klubbdag 6 juni i Änga med start kl 09.

Klubbkväll 31 augusti i Änga med start 16.

Klubbdag 1 oktober i Änga med start kl 09.

Fiskeresor

Vi avser att göra en endagars fiskeresa t ex till Alsterån (Blomstermåla) under senvåren. Vi håller frågan öppen till årsmötet och avvaktar med att bestämma resmål och datum.

Fiskeresan till Hökensås/Baltak 9 – 12 maj är redan fulltecknad.

——————————————————

Arbetsdagen 9 april 2022

Nu är Änga så fint här kan bli. Vi var 11 flitiga skogsröjare som fixade till stränder och tog bort en hel del ”invasiva” små granar i kastgatorna mm. Tack alla för en trevlig dag!

Planerade aktiviteter 2022

Under våren 2022 planeras följande:

Klubbkvällar med flugbindning, fiskesnack, fiskefilmer mm fortsätter på tisdagar med start kl 18, i Studiefrämjandets lokaler t o m 29 mars

9/4 Arbetsdag i Änga, reservdag är 10/4. Det är främst sly som måste hållas efter. Mer info kommer.

1/5 Premiärfiske i Änga + årsmöte. Även i år har vi flyttat årsmötet till denna dag för att oberoende av Covid-19-läget kunna ha ett årsmöte där vi träffas ”på riktigt”. Årsmötet äger rum kl 15.00. Kallelse till årsmöte kommer med epost.

13-15/5 Fiskeresa till Hökensås. Fullbokad.

12/6 Klubbdag/kväll i Änga. Mer information kommer.

Planerade aktiviteter 2021

Planeringen av våra verksamheter våren 2021 är beroende av pågående pandemi. Således är starten av våra klubbkvällar med bl a flugbindning uppskjuten på obestämd tid. Men följande aktiviteter är planerade:

• Arbetsdag i Änga 17/4 med reservdag 18/4.
  • Premiärfiske i Änga med efterföljande årsmöte 1/5.
  • Fiskeresa till Kalvsjön senare delen av maj/början av juni månad.
  • Klubbkväll i Änga. OBS OBS 17/6 flyttad till 15/6 med start 18.00

På årsmötet 1/5 avser vi att fastställa resten av årets program.

19 september – Klubbdag i härligt höstväder

Nästan spegelblankt vatten, under förmiddagen dimmoln och så sol på eftermiddagen. Lite lurigt fiske. Svårflörtade regnbågar som bevisligen fanns där, men … Och många fick uppleva att när väl en fisk fallit offer för våra flugattraktioner, så satt de löst. 8 fiskare var vi denna dag och det är bara att konstatera att fiskbeståndet inte tullades nämnvärt.

Nu är hösten på väg

Idag, 5 sept., i härlig höstluft är Änga både röjt och finputsat! 9 Pers var vi som jobbade och aldrig tidigare har fem röjsågar varit igång samtidigt. Tack alla som medverkade!På tisdag börjar vi med våra klubbkvällar i Studiefrämjandets lokaler. Vi har bokat ett större rum – 1:a rummet th ovanför trappan. Detta för att vi skall kunna hålla avstånd i coronatider. Obs att nu är det punktlighet som gäller om man skall komma in. Vi börjar 18.00 och då håller vi koll vid entrén till Studiefrämjandets lokaler.

Om 14 dagar, lördag 19 september, har vi planerat in vår klubbdag i Änga. Mjukstart vid 10.00. Ta med fika. Klubben håller med något att grilla och dricka därtill.

Kort rapport från resan till Hökensås

Vi var fyra anmälda till fiskeresan till Hökensås. Även denna aktivitet påverkades lite av pågående coronapandemi (vad gör inte det!). Vi var tre som samåkte och bodde i stuga, medan en av oss anslöt på premiärdagens morgon. Det torra och varma vädret tog lagom slut till premiären och för oss fiskare var det nog bra. Även den senaste tidens starka blåst har känts som ett orosmoment för vår resa. Nu fick vi en avtagande, men fortfarande lite byig vind att anpassa oss till. Med spänning såg vi fram mot vad en premiär i Hökensås innebär i fråga om tillströmning av antalet fiskare. Personligen så tycker jag att det var mycket givande att möta och snacka med så många fiskare – flera med lång och verkligen gedigen erfarenhet av hökensåsfisket. Fisket uppfattades av många som ovanligt trögt denna premiärdag. Vi lyckades på hela resan få fem fiskar, lite ojämnt fördelat på fyra fiskare. På söndagen kunde vi så njuta av stillheten och naturen. Under hela söndagen mötte/såg vi två! andra fiskare.

Några bilder från vår resa till Hökensås 24-26 april 2020. Vi var fyra klubbmedlemmar som nappat på detta erbjudande om utökat premiärfiske i Hökensås. Fint väder, lite kallt första dagarna, mycket folk på premiären och en kontrasternas dag på söndagen – då vi totalt såg 2! andra fiskare. Fantastiskt i Hökensås är förutom det varierande fisket även naturen och fågellivet!

Arbetsdagen i Änga 18/4

Några bilder från arbetsdagen i Änga i fantastiskt väder. Sly och granskott är avverkade och flytbryggan fixad. Enligt myndigheternas rekommendationer en dag i naturen och med rejäla avstånd mellan oss arbetare.

Planerade aktiviteter 2020

Klubbkvällar, TILLS VIDARE ÄR ALLA INOMHUSAKTIVITETER INSTÄLLDA för att undvika smittspridning av Coronavirus

18/4 Arbetsdag i Änga

19/4 Reservdag arbetsdag i Änga

24-26/4 Fiskeresa till Hökensås

1/5 Premiärfiske i Änga

2/6 Klubbkväll Änga

19/9 klubbdag Änga

hösten Ev. Fiskeresa havsöring

2 fiskisättningar i Änga är planerade 2020. (Vår och höst)

Kallelse till Årsmöte 2020

Medlemmarna i Wexiö Flugfiskeklubb kallas till ordinarie årsmöte 2020

Onsdagen den 4 mars 2020 klockan 18.00

Plats: Residenset, ingång Kronobergsgatan

Motioner ska vara styrelsen tillhanda i skriftlig form före 2020-02-26.

Vi var många som firade klubbens 25 år och passade på att njuta av det fina vädret denna soliga septemberdag. Fisketävlingen fick ett oväntat utfall. Lite gambling och en del taktik när man tävlar förhöjer nöjet, men kan också kasta om i resultatlistan. En och annan som krokade rätt många fiskar kom inte ens på prispallen! Och den största fisken som kom till vågen var inte särskilt stor – 1,0 kg. Fångad av ordföranden.

Wexiö Flugfiskeklubb fyller 25 år!

Välkommen till 25-årsjubileet 7/9 i Änga. Kalaset börjar 14.00 Ta med familjen eller en fiskekompis. Denna dag bjuder klubben på fiskekort till anhörig/kompis. Obs att den du bjuder med fiskar på din egen kvot (max två fiskar) Vi firar med fisketävling och trevlig samvaro med grill mm. Startskottet för fisketävlingen går 14.30.

Regler för fisketävlingen:

Start 14.30. Avslutas 18.00.

Vinnare är den som fångat största enskilda fisk (oavsett art).

(Obs minimått för öring!)

1:a pris: 1 årskort i Änga 2020 (värde 1.500 kr)

Fler priser delas ut.

Fin Ängaregnbåge

Kort rapport från fiskeresan till Blomstermåla

Vi var märkligt nog bara fyra fiskare från klubben som tog chansen att besöka Alsterån denna fantastiska vårdag. Niklas S, Bengt F, Magnus E och Thomas H. Vi möttes på parkeringen vid flugfiskesträckan av Sandbäckshultsområdet av Peder Johansson ordföranden i fiskeklubben.

Kort och mycket informativt berättade Peder Johansson om klubbens verksamhet. Efter att ha lämnat matsäck och annan tung packning visade Peder oss lite mer undangömda fiskesträckor nedströms flugfiskedelen av ån.

Vilken natur! Ett mer naturskönt fiske kan inte tänkas i den här delen av vårt avlånga land.

Fisket gick på förmiddagen trögt. Bengt och jag såg en annan fiskare få fisk, men vår egna fångst begränsades till abborre och mört!

Efter lunch och senare på eftermiddagen/tidig kväll fick vi mer kontakt med fisk som vi ville ha. Men fångsten begränsades till en, men en hyfsad regnbåge på dryga kilot.

Premiärfiske 1 maj

1:a maj och premiärfiske. Vilken dag! Något liknande har ingen av oss premiärfiskare varit med om tidigare i Änga. De flesta av oss fick tvåsiffrig fångst. Både regnbågar och öringar var i farten. De nyinsatta regnbågarna var av fin kvalitet. En och annan gammal båge visade sig också. Alla öringarna var nyinsatta och återutsattes naturligtvis. Det finns all anledning att se ljust på framtiden i Änga!

Alla öringar under 45 cm skall ovillkorligen återutsättas!

Arbetsdag i vårsol

Änga välkomnade oss inför 2019 med strålande fint vårväder. Vi var 8 pers som mest koncentrerade oss på att röja sly längs valda delar av stränderna och i kastgatorna. Ännu ett träd hade fallit ut i vattnet. Oturligt nog tvärs över en populär kastplats. Vi lyckades till slut med knep och knåp bogsera undan trädet. Nu är Änga i toppskick inför säsongen och reservarbetsdagen blir ledig för annat.

Planerade aktiviteter 2019

På årsmötet fastställdes följande aktiviteter under 2019. Anteckna resp datum redan nu. Mer information kommer inför resp. aktivitet. år/höst

Klubbkvällar, flugbindning, film, kastteknik. Tisdagar 18.30, Kronobergsg 7

13/4 Arbetsdag i Änga

27/4 Reservdag arbetsdag i Änga

1/5 Premiärfiske i Änga

11/5 Fiskeresa till Blomstermåla

6/6 Klubbkväll Änga

7/9 Wexio Flugfiskeklubb 25 år/klubbdag Änga

Under hösten planeras en fiskeresa Öland (ev med övernattning)

Årsmöte 2019

Onsdagen den 6 mars 2019 klockan 18.00

Plats: Residenset, ingång Kronobergsgatan

På programmet

• Sedvanliga årsmötesförhandlingar

• Prisutdelning: Gäddfisket i Änga

• Fika

Motioner ska vara styrelsen tillhanda i skriftlig form före 2019-02-26.

Medlemsavgifter för 2019

Senior: 300 kr, Junior: 150 kr, Familj: 450 kr

Det är mycket viktigt att du fyller i ditt mobiltelefonnummer, namn/en, din e-postadress/er och vanlig adress förstås! Postgironumret för inbetalning är: 836 80 32-2

Förfallodagen för betalning är 28 februari 2019, för att kunna vara röstberättigad på årsmötet

Havsöringsfiske 20/10 – vi hade i alla fall tur med vädret

Sju förväntansfulla fiskare samlades kl 07.00 på Stortorget för avfärd till Påskallavik. Väderprognosen hade successivt förbättrats de senaste dagarna. Vinden blev alltmer avtagande och regnet såg ut att utebli i senaste prognosen.

Framme strax efter kl 9. Lite extra kaffe. På med vadarna och så promenerade vi längs väl upptrampade stigar mot kuststräckan vid Nötö, strax söder om Påskallavik. Vi fiskade av en tämligen lång kuststräcka denna dag. Hur kunde alla havsöringar som skall finnas här undgå våra så delikat serverade havsöringsanpassade flugor? En otursdag helt enkelt.

Händer i WFK under hösten 2018

Först skall sägas att Ängagöl synes må bra efter den extrema sommarens värme och torka. Det är lågt vatten, visst är det så, men fisken synes ha överlevt den tuffa sommaren. Dessutom ser det ut som om fisken blivit lite mer aktiv nu när temperaturen är mer normal och det kommit lite nederbörd som även den kyler av vattnet lite. Änga är nu också extra fint längs stränderna efter den extra arbetsdagen 21 augusti. Ett antal förargliga träd är borta! Två nya mindre bryggor är på plats.

Sommarvärmen har inneburit att vi inte kunnat göra den planerade fiskisättningen under sommaren. Det blir förmodligen en isättning under senare delen av september.

Nu på tisdag, 4 september kl 18.30, drar vi igång med klubbkvällarna. Lokal är som vanligt Kronobergsgatan 6B i Växjö. Den som vill binder flugor. Andra ser på film. Kaffe håller vi med och den som har något gott tilltugg är extra välkommen!

Det extrema vädret har påverkat våra möjligheter och planering av havsöringsfiskeresan som var tänkt till Alsterån vid Blomstermåla sista helgen i september. Vattenföringen i Alsterån är så extremt låg att vår värdklubb, Föreningen Fiske & Fritid i Blomstermåla, avråder från fiske i Alsterån i höst. Så nu är vi tillbaka vid tanken på en havsöringsfiskeresa till kusten. Planerat datum är lördagen den 20 oktober, då vi åker till Påskallavik. Anteckna dagen redan nu om du är intresserad!

Det har funnits föråldrade och inaktuella uppgifter om fiskeregler och metoder på anslagstavlan i Änga. Endast flugfiske med flugspö är tillåtet! Nya regler kommer att finnas på plats inom kort.

Det har funnits en diskussion kring hur/om en medlem vid något speciellt tillfälle vill ta med fler än 1 gäst vid fiske i Änga. Styrelsen fastställde på styrelsemöte 2018-08-29 att medlem som vid ett speciellt tillfälle vid bjuda med fler än 1 gäst vid fiske i Änga skall ansöka om detta till styrelsen som beslutar vid varje enskild framställan. Ansökan skall innehålla namn på samtliga gäster som ansökan avser. Förmånen för medlemmar att få ta med gäster till Änga skall naturligtvis ske med omdöme, vare sig det gäller en eller flera gäster. Det är inte rätt att ideligen och ständigt ta med en och samma kompis. Då skall naturligtvis även denne ”gäst” vara medlem i föreningen.

Avslutningsvis – vi planerar att dra igång en studiecirkel till vintern: ”Mitt favoritrecept”. Där vi vi tipsar och lär (av) varandra hur vi bäst tar tillvara våra fångster. Intresserad? Anmäl intresse till kontakt@wexioflugfiskeklubb.se. När vi vet hur stort intresse det finns för detta kan vi planera vidare.

21 augusti – extra arbetsdag och klubbkväll

Äntligen lite sensommarluft och lättare att andas, t ex när man drar upp sjunkna trädstammar! Förutsättningar för det stundande arbetet kunde inte vara bättre. Det extrema vattensåndet gjorde stockarna lättare att nå – vi kunde t o m kapa en del stockar vid rotändan intill land. Vi drog väl upp en 6-8 träd! Nu har fiskaren bättre odds att bärga fångsten! Nya bryggplattformar finns också på plats. Vi gjorde även ett intressant fynd vid en stock. En liten inte för åldrad spinnare. Vi får väl ta ett DNA-prov och be att få topsa alla invånare inom en radie av 2 mil.

Därefter stundade ett lite stillsamt kvällsfiske. Mycket småfisk vid ytan, säkert till 98% mörtar. Ett och annat större vak. Några av oss fick kontakt med större fisk. Bengt Samuelsson kunde åka hem med en regnbåge. Arne stod dock för kvällens prestation när han bärgade en fin gädda! Den fick en annan Bengt åka hem med.

12 juni – klubbkväll vid Änga Göl

En fin kväll var det. Spegelblankt och i kvällssolen kunde man mysa, om man stod på rätt sida. Små knott fanns det gott om och fisk var det ont om. Vi var sju stycken som slöt upp denna ljumma sommarkväll. Värmeböljan har tydligt satt spår i Änga. Vattennivån märkbart lägre på bara den sista veckan.

Det skall inte alltid vara lätt att få fisk! Denna kväll stannade alla fiskar kvar i sjön.

10 maj – klubbtur till Sandbäcksdammarna

Dagens utflykt till Sandbäcksdammarna, Hovmantorp var en unik möjlighet för klubbens medlemmar att stifta bekantskap med denna anläggning – 2,5 mil från Växjö.  Med Björn I:s gäng från Urshult var vi 12 fiskare som kunde sprida oss efter olika önskemål om hur tätt man vill stå vid ett fiskevatten. Här fanns goda möjligheter att fiska i total ensamhet.  En fantastiskt fin dag med entusiastiska deltagare. Kanske några blivande medlemmar i vår klubb? Några fler bilder finns under fliken bilder.

Premiärdagen 1 maj

Så äntligen var det premiär för fisket i Änga. Vi var många på plats, totalt 14 fiskare under dagens lopp. Några regnbågar fångades. Det syntes som om det i första hand var övervintrade fiskar som visade lite aktivitet.  Fler bilder från dagen finns under fliken bilder.

Nu är Änga i toppform!

Tack alla för en fin och trevlig arbetsdag i Änga. Och allt blev gjort, även skitgörat! Nu hoppas vi på lika fint väder på premiären 1/5.

Arbetsdag

Nu på lördag, 21/4, har vi vår arbetsdag i Änga.
Samling på Stortorget utanför Residenset kl 09.00 för alla som vill samåka.

Sven och Bengt har sammanställt en lista på vad som behöver göras i Änga Våren 2018:
  • Röja sly, röja sly och röja sly
  • Laga kastbryggan till höger
  • Byta lastpall på en kastgata
  • Tömma toaletten Tillverka en bärplatta till den gamla tunnan av papp Det går nog att lägga ett rep runt nedre metallringen och dra ut den, gräv ner den eller tippa av den i en rotvälta Ny tunna och säckar finns
  • Handledare vid utloppsdiket ev rensa nätet där ocksåNät på landgång högra bryggan
  • Nät på landgång högra bryggan
  • Övrigt ni kommer själva på

Om någon har en röjsåg är det en god hjälp, annars medtag: Arbetshandskar, sekatör ev grensåg, batteriskruvdragare, kaffe med tilltugg, korv, öl …

Vägarna är enligt rapport farbara och isen har nästan försvunnit!

PROGRAM 2018

21 april Arbetsdagen vid Ängagöl var tidigare planerad till 14 april. Vi flyttar fram arbetsdagen en vecka för att ge våren en chans och hoppas att vägarna skall hinna bli framkomliga. Ställ upp på arbetsdagen – allas insatser behövs! Mer detaljer om tider mm kommer.

28 april Reservdag för arbetsmöte i Änga.

1 maj Premiär Änga! Start 09.00.

10 maj Fiskeresa för klubbens medlemmar till Sandbäcksdammarna, Hovmantorp. Vi gör resan tillsammans med deltagare Björn I:s flugfiskekurs i Urshult. Vi hyr hela anläggningen denna dag och har den för oss själva. Samling och avresa från Stortorget i Växjö 07.00. Kostnad 200:-/pers. Anmälan senast 3/5 genom att Swisha 200:- kr till 076-6325070. Ange ”Fiskeresa” på betalningen.

12 juni Klubbkväll i Änga.

21 augusti Klubbkväll i Änga.

Tisdagar Klubbkvällar – drop in. April månad ut, kl 18.30, träffas vi, binder flugor, utbyter erfarenheter och ser på fiskefilmer mm. Vi fortsätter sedan under hösten med start i september. Kronobergsgatan 7, Växjö

Till hösten planerar vi att göra en fiskeresa till lämplig kuststräcka för havsöringsfiske.